Jason powraca z sześcioma opowieściami o tym, co ludzkie — i nie tylko
„Atos w Ameryce i inne historie” to kolejny dowód na to, że Jason – norweski mistrz komiksowego minimalizmu – nie tylko doskonale zna język opowieści graficznej, ale potrafi nim mówić rzeczy ważne, dziwne, często bolesne, ale nigdy banalne. Ten zbiór sześciu krótkich form to połączenie refleksyjności, surrealizmu i ciętego humoru. Każda z opowieści eksploruje inne emocje i formy narracyjne, od dialogów wewnętrznych po czyste wizualne opowiadanie historii.
To komiks, który wymyka się prostym kategoriom. Nie jest tylko rozrywką — to sztuka, która pobudza wyobraźnię, porusza i zaskakuje.
„Atos w Ameryce” – gdzie Dumas spotyka Jarmuscha
Tytułowa opowieść to melancholijny i przewrotny hołd dla klasyki literackiej i kina. Jason tworzy postać Atosa, który przybywa do Nowego Jorku w latach 20. XX wieku i snuje opowieść o swoich hollywoodzkich doświadczeniach. To nie jest jednak typowa opowieść przygodowa. To historia o tęsknocie, przemijaniu i poszukiwaniu siebie w świecie, który zdążył się zmienić.
Jason puszcza oko do fanów Dumasa, ale filtruje tę legendę przez własną estetykę — pełną spokoju, niedopowiedzeń i niespiesznego kadrowania. Powstaje coś zupełnie nowego — jakby Jarmusch zekranizował powieść płaszcza i szpady.
Od porwania po teleportację — pięć nieoczywistych historii
Pozostałe pięć opowieści to równie zaskakujące perełki. W „Uśmiechniętym koniu” spotykamy bohaterów uwikłanych w absurdalny plan porwania kobiety — historia, która przypomina groteskę z nutą westernu, ale z twistem w stylu noir.
„Kot z nieba” to ukłon w stronę Charlesa Bukowskiego. Alkohol, księgarnia, nieporozumienia i komiksy. Jason miesza w tej historii pastisz z autoironią. Bohater Jason pracuje nad komiksem… czyli niejako nad samym sobą.
„Mózg, który nie może Virginii Woolf” to najbardziej surrealistyczna z historii – połączenie tytułu klasycznego horroru z nazwiskiem jednej z najwybitniejszych pisarek XX wieku. Jason odwraca fabularną chronologię i tworzy opowieść, która sprawia wrażenie snu – pełnego nieskładnych, ale intensywnych obrazów.
W „Tom czeka na księżycu” Jason rezygnuje całkowicie z dialogu. Bohaterowie porozumiewają się wyłącznie za pomocą myśli, przedstawionych w dymkach. Minimalizm formy pozwala skupić się na tym, co najważniejsze – emocjach. To opowieść o czekaniu, niespełnieniu i nauce… która może pójść bardzo nie tak.
Ostatnia historia, „So Long, Mary Ann”, to klasyczny trójkąt miłosny i ucieczka z więzienia, ale pokazana z ironicznym dystansem. Jason tworzy tu emocjonalną kulminację całego tomu, zostawiając czytelnika z mieszanką smutku i uśmiechu.
Zwierzęce twarze, ludzkie historie
Co czyni styl Jasona tak rozpoznawalnym? Przede wszystkim – postacie. Zwierzęce antropomorfizacje — psy, koty, ptaki — pozwalają czytelnikowi odsunąć się od konkretnych tożsamości bohaterów i spojrzeć głębiej w to, co uniwersalne. Używając prostych środków graficznych – płaskich kolorów, oszczędnych dialogów i powściągliwej mimiki – Jason osiąga efekt porażającej szczerości.
Każdy gest, każde spojrzenie, każdy moment ciszy niesie ładunek emocjonalny, jakiego próżno szukać w bardziej ekspresyjnych komiksach.
Komiks jak kino — w klimacie Andersona i Keatona
Wyobraź sobie, że klasyczne, nigdy niezrealizowane scenariusze Alfreda Hitchcocka czy Bustera Keatona zostały przeniesione na papier przez Wesa Andersona. Tak właśnie można opisać estetykę Jasona. Minimalizm, kontrolowana dziwność, absurdy codzienności i perfekcyjna kompozycja kadrów tworzą atmosferę, którą trudno porównać z czymkolwiek innym.
To komiks nie tylko dla fanów graficznych powieści. To komiks dla każdego, kto ceni oryginalność, artystyczną konsekwencję i historie, które zostają w głowie.
Dla kogo jest „Atos w Ameryce i inne historie”?
Dla tych, którzy:
-
Szukają komiksu wykraczającego poza mainstream.
-
Lubią eksperymentalną narrację i niedopowiedziane zakończenia.
-
Cenią inteligentny humor i melancholijny klimat.
-
Kochają literackie i filmowe nawiązania.
-
Są gotowi na opowieści, które nie dają łatwych odpowiedzi.
To nie jest lekka rozrywka do porannej kawy. To komiks, który zostaje z czytelnikiem na dłużej — nie przez efekciarskie sceny, ale przez emocjonalną prawdę zawartą między kadrami.
Dokładamy wszelkich starań, aby informacje zawarte w opisie były rzetelne i aktualne, jednak mają one charakter poglądowy i nie stanowią oferty handlowej. Nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne błędy lub zmiany w specyfikacji.Atos w Ameryce i inne historie