„Świat podmiotu jest nocą… Wyobraża go toń tenebralnego nieba, które usypiając rozum i instaurując oniryczne, nieustannie płodzi to, co potworne. Usunięta ze świata pracy i rutynowego istnienia, potworność wciąż eksploduje jako atawizm jedności z kosmiczną pletorą. Przeciwstawia się normie jak świat intymny światu rzeczywistemu (izolowanych bytów partykularnych), a zatrata umiarowi. Afirmowana przez Sadycznych libertynów, jest regionem mrocznego Erosa, na styku śmierci i okrucieństwa. Wybłysk erotycznej energii znosi egzystencję fetyszyzującą przyszłość i ascezę; wydobywa się ona ze swego zamknięcia i dzięki anamnezie pierwotnej jedności wkracza w region komunikacji. Komunikacja jest zatratą, która panuje, gdy znika troska o jutro. Wszystko to uzasadnia w dziele Sade’a kult ofiarnictwa. Reaktywowana u niego wspólnota ofiarnika i ofiary, powrót do rytuału, decydują o szokującej w profanicznym świecie transgresji norm. Ofiarowanie aktualizuje eksternalizowane przez użyteczność sacrum. W ten sposób zrzucone zostaje jarzmo reifikacji: z rzeczy, ku której upadł, opuszczając bezmiar, człowiek na powrót staje się beneficjentem intimité. Intymnie z nocą, mrocznym słońcem, zatratą, peregrynuje ku inności, która jest niczym”. – Emilia Kordas
„W trosce o przyszłość wielkiego dzieła literatury, odrzucając ideę Boga jako źródło ciemnoty, niesprawiedliwości i rzeczywistej przemocy oraz negując dyktowane przez tę posępną chimerę nakazy i reguły życia cnotliwego, które otamowują pasje i kreślą granice dla ludzkiej suwerenności, My – członkowie Towarzystwa imienia Markiza de Sade – równi w prawach i w powinnościach wobec wspólnego dobra, jakim jest kultura humanistyczna, wdzięczni Markizowi za niestrudzoną walkę o niepodległość ducha ludzkiego i postęp Filozofii jako umiłowania wolności zakorzenionej nie w chrześcijańskim dziedzictwie Europy i w konfesyjnych wartościach, lecz w idei bezwzględnego podważania obłędnych metafizycznych przesądów stojących na drodze do swobodnego posługiwania się Rozumem, czujemy się zobowiązani do przekazania przyszłym pokoleniom niniejszego Dzieła D. A. F. de Sade i zainicjowania wśród wybranych, wolnych duchów, lektury namiętnej, mobilizującej – pośród nadzwyczajnych uniesień – do wychodzenia w myśleniu poza przyjęte granice i skończenia wreszcie z sądem Bożym”. – Towarzystwo im. Markiza de Sade w związku z polską publikacją Historii Julietty
Historia Julietty. Tom 6. Ostatni mityng cnoty i występku
38.94 zł
53 w magazynie
Autor | Donatien Alphonse François de Sade |
---|---|
Wydawnictwo | Eperons-Ostrogi |
Seria wydawnicza | Historia Julietty |
Rok wydania | 2025 |
Oprawa | miękka |
Liczba stron | 608 |
Format | 11.5 x 20.0 cm |
Numer ISBN | 978-83-67369-21-3 |
Kod paskowy (EAN) | 9788367369213 |